نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي

ایرانگردی

شب شعر مشترک شاعران ایرانی و افغانستانی در نیشابور برگزار شد

شب شعر «قاف تا قاف از نیشابور عطار تا بلخ مولانا» برنامه مشترک شاعران ایران و افغانستان در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، همزمان با سالروز بزرگداشت مقام « فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری» مشهور به «شیخ عطّار نیشابوری» شب گذشته 23 حمل (فروردین) شب شعر «قاف تا قاف از نیشابور عطار تا بلخ مولانا» برنامه مشترک شاعران ایران و افغانستان در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

«حسن صادقی سمرجانی» رئیس دانشگاه نیشابور در این مراسم ، گفت: شعر «عطار» آینه تمام نمای زمان خویش می باشد . به گفته وی ، عنصر اصلی شعر عطار دردی است که بر تن جامعه خود احساس می کند و به همین خاطر در همه قرن ها و اعصار جاودان شده است.

«سمرجانی» افزود: عطار چنان که در گوشه دوا خانه اش به درد جسم مرهم می گذاشت ، به درد روح انسان نیز توجه داشت که باعث شد آثار جهانی خلق کند.

«غلام حسین علیپور» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز گفت : نیشابور در طول تاریخ به دلیل وجود حلقه های علمی و معرفتی و بزرگانی همچون خیام، عطار و فضل بن شاذان مرکز ثقل ارتباطات فرهنگی به شمار می رفته است.

دبیر ستاد برگزاری روز عطار اظهار داشت: «شیخ فریدالدین عطار نیشابوری» و «مولانا جلال ‌الدین محمد بلخی» را می توان از نظر ارتباط معنوی و معرفتی و با توجه به دیدار تاریخی که در نیشابور داشته اند، دو نماد بارز این پیوند و اشتراک فرهنگی در نیشابور و بلخ به نمایندگی از دو کشور ایران و افغانستان دانست. 

در این مراسم جمعی از شاعران برجسته ایران و افغانستان به شعر خوانی پرداخته و هنرمندان گروه موسیقی موسسه دُردَری و شادیاخ از دو کشور افغانستان و ایران غزل های شورانگیزی از عطار و مولانا اجرا کردند.

ایرنا نوشت : در حاشیه این مراسم نمایشگاه گروهی عکس بهارانه با موضوع آزاد و اجتماعی با رویکرد اندیشه ها و افکار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در نگارخانه کمال الملک نیشابور گشایش یافت.

روز ۲۵ حمل / فروردین در تقویم ایران روز ملی عطار است که هرساله در نیشابور، زادگاه وی همراه برنامه‌های عطارشناسی برگزار می‌شود؛ گلباران آرامگاه عطار، ارائه پژوهش‌هایی در مورد این شاعر، نمایشگاه کتاب و خوشنویسی و شب شعر از جمله برنامه‌هایی است که در این روز برگزار می‌گردد.

م ح / ح ح

این مطلب را به اشتراک بگذارید